Inkopen in bedrijf
Ontdek gratis de waarde van het bedrijf…
Alexander heeft 23 jaar bij ING gewerkt als specialist en teamleider bedrijfsoverdracht en waardebepaling voor familiebedrijven en DGA’s.Hij is onze specialist op het gebied van in- en uitkoop van aandeelhouders, management buyout en waardebepaling.
Alexander Thomassen | In- en uitkoop aandeelhouders
Dus jij wilt je inkopen?
Inkopen in een bedrijf is een grote stap en daarom is het verstandig om je goed in te lezen hoe je partner kunt worden in een bestaand bedrijf of het bedrijf waar je werkt, hoe je financiering regelt en hoe het nou precies zit met betrekking tot aandelen.
Wij leggen je graag uit hoe dit allemaal zit zodat je zelf kunt bepalen wanneer je onze specialisten op gebied van inkopen in bedrijven inschakelt.
Vragen die daarbij spelen:
- Hoe werkt een waardebepaling?
- Kan ik de aandelen financieren?
- Moet ik elk aanbod accepteren?
- Wat zijn de risico’s?
- Kan ik ook inkopen zonder veel geld in te leggen?
Privé workshop van 3 uur voor €650,-
Lees meer over ons nieuwe aanbod!
Overnamefinanciering berekenen?
Wil je uitrekenen hoeveel financiering je nodig hebt om een bedrijf over te nemen? Wij hebben een indicatieve overnamefinancieringstool ontwikkeld. Volg de stappen van onze tool en je krijgt direct te zien hoeveel overnamefinanciering je nodig hebt.
Meer weten over de uitkomst? Onze specialisten helpen je graag verder.
Bel ons op 088-2428365.
Succesvol inkopen in bedrijf
Heb jij een aanbod ontvangen om je in te kopen in een bedrijf? Hoe weet je of inkopen wel verstandig is? En hoe werkt het inkopen in een bedrijf in de praktijk?
Klik voor globale informatie op de stappen voor meer informatie. Wil jij uitgebreide informatie over hoe je succesvol kunt inkopen in een bedrijf?
Vraag dan onze inkopen in bedrijf whitepaper aan,
1. Aanbod
Je hebt een aanbod ontvangen, mondeling of schriftelijk. In een aanbod staat soms heel concreet hoeveel aandelen je mag kopen, tegen welke prijs en tegen welke voorwaarden. Maar soms is het gewoon een aankondiging of een simpele vraag. Dan is er niets geregeld en moet je zelf zaken gaan regelen. Als er niets op papier staat geeft dat meer ruimte om te onderhandelen.
2. Check altijd bij jezelf: wil ik dit echt?
Bedenk je goed dat je als aandeelhouder sterk aan de onderneming bent verbonden. Je wordt meer dan een medewerker, je wordt mede-eigenaar. Als het goed gaat kan je geld verdienen in de vorm van dividend en waardestijging. En je praat mee over de strategie en de toekomst van de onderneming.
3. Research
Voordat je iets toezegt moet je altijd goed onderzoek doen. Hoe ziet de onderneming er juridisch uit en wie zijn de andere aandeelhouders, de bestuurders en de stakeholders? Wie is de baas, wie heeft de meerderheid van de stemmen? Krijg je aandelen in een holding of in een werkmaatschappij?
4. Wat is de fair value van de aandelen?
Je kunt zelf de waarde van de aandelen bepalen als je cijfers van de onderneming hebt. Dit kan op 2 manieren. Via de Discounted cash flow methode of the multiple methode. Lees hierover meer in onze whitepaper.
5. Wat zijn mijn financieringsmogelijkheden?
Meestal heb je geen groot bedrag op de bank staan om de aandelen in één keer te kopen. Dan moet je op zoek gaan naar financiering. Er zijn verschillende bronnen zoals spaargeld, schenking van ouders tot een lening van de bank.
6. Onderhandelen
Als jouw onderzoek is afgerond en je hebt een goed idee van de prijs die je wilt bieden en de bijbehorende financiering kan je het gesprek aangaan. Hierbij moet je het vooral zakelijk houden en je niet te veel laten leiden door mooie praatjes en beloftes.
7. Personal Holding oprichten, financiering
Als je een akkoord op hoofdlijnen hebt kan je beginnen met de concrete voorbereidingen van de transactie. Denk hierbij aan:
- Het tekenen van een intentieovereenkomst. Hier staan alle punten van onderhandeling in opgenomen. Laat deze overeenkomst nog een keer checken door een ervaren jurist voordat je tekent.
- Het oprichten van een Personal Holding. Dit is je eigen B.V. Om juridische en fiscale redenen is het handig om een eigen personal holding te hebben. Je moet ook een zakelijk rekeningnummer openen en een btw-nummer aanvragen.
- Het regelen van een financiering. Het moment is aangekomen om naar vrienden, familie, banken en financiers te gaan met een voorstel tot financiering. Je weet nu hoeveel je nodig hebt van hen. Je zult financieringsovereenkomsten moeten tekenen en misschien wel een borgstelling moeten afgeven.
8. Aandeelhoudersovereenkomst
Als aandeelhouder ben je gebonden aan de statuten van de onderneming. Daarin staan de spelregels van het aandeelhouderschap. Maar soms tekenen aandeelhouders nog een extra overeenkomst met aanvullende afspraken. Die overeenkomst wordt een aandeelhouderovereenkomst genoemd.
9. Closing bij de notaris
De notaris bereid een koopakte aandelen voor en zal ook andere aktes, zoals leningsakten en de aandeelhoudersovereenkomst op papier zetten. Jouw financiers moeten hun geld klaarzetten op een rekening bij de notaris. Als iedereen akkoord is met de teksten van de akten en de overeenkomsten en als alle geld binnen is, dan kan er worden overgegaan tot tekenen. Dat heet “closing”. De notaris zorgt dat de verkoper zijn of haar geld krijgt en jij bent vanaf dat moment de nieuwe aandeelhouder!
Kom alles te weten te over wat belangrijk is bij het inkopen in bedrijf.
Wie gingen jou voor
Privé workshop van 3 uur voor €650,-
Soms wil je eerst met een expert de diepte in, bijvoorbeeld om een idee van de waarde van je onderneming te krijgen, om een complexe onderhandeling voor te bereiden of om een zakelijk voorstel inzake koop of verkoop van aandelen uit te werken.
Direct contact met één van onze financieel adviseurs?
Op zoek naar professionele ondersteuning bij het verkopen van je bedrijf? Wij helpen je graag tijdens het gehele proces.
Wat je erover moet weten
Hoe kun je je inkopen in een bestaand bedrijf?
Er is een aantal manieren om je in te kopen. Meestal is het iemand vanuit de organisatie zich wil inkopen en soms is het een manager of investeerder van buiten die zich inkoopt. In het eerste geval spreken we van een Management Buy Out en in het tweede geval spreken we van een Management Buy In.
Welke optie het ook is, het gaat altijd om een participatie waarbij een aandeel in een bestaand bedrijf wordt gekocht. Hiervoor is een participatieovereenkomst nodig. De aandelen kunnen worden verkocht door bestaande aandeelhouders (herplaatsing) of er worden nieuwe aandelen uitgegeven (emissie). In geval van emissie komt het geld voor de betaling van de aandelen in de kas van de onderneming zelf terecht.
Hoe verdeel je aandelen bij inkopen?
Er moet altijd goed worden gekeken hoe het aandelenkapitaal en daarmee de zeggenschap is verdeeld. Als je je inkoopt in een bedrijf wordt je medeaandeelhouder. Je hebt dan stemrecht in de aandeelhoudersvergadering en je hebt recht op een deel van het dividend, als daartoe wordt besloten. Wat vind je belangrijk? Is jouw inkoop gericht op financieel rendement of ben je op zoek naar invloed en zeggenschap?
Soms is die keuze al voor jou gemaakt door middel van certificering van aandelen. In dat geval koop je certificaten van aandelen, wat betekent dat je wel de economische rechten van het aandeel hebt maar niet het stemrecht.
Daarnaast werken veel Besloten Vennootschappen met een holding of holdingstructuur. Dit betekent dat de aandeelhouders via een holding eigenaar zijn van de werkmaatschappij. Ook kan het zijn dat een holding niet alleen de werkmaatschappij onder zich houdt, maar ook bedrijven die er enkel op zijn gericht om waardevolle assets te beschermen. Hierbij kun je denken aan vastgoed, intellectueel eigendom of meer risicovolle vaste activa zoals machines, inventaris en installaties.
Bestudeer daarom goed de juridische en financiële structuur van de onderneming waar je aandelen in gaat kopen.
Hoe werkt financiering als iemand zich gaat inkopen?
Financiering bij inkopen in een bedrijf begint met een ondernemingsplan en de financieringsparagraaf. Je moet immers aan financiers kunnen aantonen dat het verstandig is om jou geld te lenen om je in te kopen in een bestaand bedrijf.
Financiering bij inkopen in een bestaand bedrijf kan op twee manieren. Interne financiering en externe financiering. Als huidige aandeelhouders bereid zijn om een financieel risico te lopen en jou vanuit het bedrijf te financieren, dan is sprake van interne financiering. Zij lenen jou het geld wat jij niet hebt. Ook het geld wat je zelf inlegt is interne financiering. Denk hierbij aan spaargeld, erfenissen of schenkingen die je hebt ontvangen.
Externe financiering is het aantrekken van geld buiten het bedrijf. Hierbij kun je denken aan een lening bij de bank en andere vormen van vreemd vermogen. Een combinatie van eigen vermogen en een lening bij de bank is vaak de gekozen weg.
Als je financiering via de bank wilt regelen vraagt deze altijd om een ondernemingsplan met een financieringsparagraaf. Zij beoordelen de prognoses en kijken of er in verschillende scenario’s genoeg geld is om jou af te lossen. Als je een minderheidsbelang hebt (<50% aandelen) dan heb je feitelijk geen controle over de geldstromen van de onderneming. In dat geval zijn banken erg terughoudend om jou te financieren tenzij je harde zekerheden kunt bieden (2e hypotheek op je huis, garanties van derden etc.).
Mocht je tot een externe financiering komen dan staat er in de financieringsovereenkomst beschreven hoe jouw onderneming (de “koopholding”) wordt gefinancierd en welke voorwaarden daaraan verbonden zijn. Dat zijn de bindende afspraken tussen jou en de financier. Met de financiering in je koopholding kan jij je vervolgens inkopen in het bedrijf.
Hoe werkt verdeling van aandelen?
Als je wilt inkopen in het bedrijf waar je werkt zal je in geval van een B.V. een deel van de aandelen kopen. Vaak worden nieuwe aandelen uitgegeven, maar het kan ook zijn dat bestaande aandelen door de huidige aandeelhouders worden verkocht.
Los van de hierboven besproken financiering en financieringsmogelijkheden moeten dus aandelen worden gekocht. Dit kan ook zonder geld door de koopsom in delen te betalen. Je zet dan een eigen B.V. (de koopholding) op die vervolgens de aandelen koopt en de koopsom in bijvoorbeeld 5 jaar terugbetaalt vanuit het dividend wat wordt uitgekeerd. Dit is vergelijkbaar met de ingroeiregeling die advocaten en artsen kennen als ze zich inkopen in een maatschap.
Word je niet direct partner, maar gaat het via de ingroeiregeling, dan is dus geen eenmalige betaling nodig. Je groeit – zoals het woord al zegt – langzaam in het bedrijf en als partner, naarmate je de lening aan de andere aandeelhouders aflost. Financiering via de ingroeiregeling is een kwestie van goede afspraken maken.
Stel dat een bedrijf drie eigenaren heeft. A, B en C. Jong talent D mag zich inkopen in het bedrijf en besluit daarom aandelen te kopen. De waarde van het bedrijf is € 900.000. Om de inkoop in het bedrijf te realiseren wordt een besloten vennootschap (B.V.) opgericht die de functie van koopholding krijgt. Deze holding wordt opgericht door de huidige eigenaren A, B en C én de nieuwe partner D. De aandelen die A, B en C houden worden verkocht aan de koopholding in ruil voor aandelen van de koopholding plus het geld wat D heeft ingebracht. Hierdoor wordt de holding voor 100% eigenaar van de werkmaatschappij.
Stel dat € 100.000 winst wordt behaald, dan zal na betaling van vennootschapsbelasting ongeveer € 85.000 kunnen worden uitgekeerd aan de koopholding. Hiermee kan de financiering die D nodig had om toe te kunnen treden, worden afgelost.
Zoals in bovenstaand schema is te zien, kun je je met hulp van de bestaande partners inkopen in een bedrijf. Inkopen zonder grote eigen inleg verloopt doorgaans via een holding.
Wat zijn de kosten voor inkopen in een bedrijf?
De kosten voor het inkopen zijn afhankelijk van enkele factoren. Als je je gaat inkopen moet je allereerst de waarde berekenen. De waarde van bedrijven berekenen is essentieel om er zeker van te zijn dat je de juiste inkoopsom betaalt.
In de waardebepaling wordt voornamelijk gekeken naar vier belangrijke variabelen. Deze zijn:
- omzet
- winst
- cashflow
- rentedragende leningen
Daarnaast kennen we globaal gezegd vier methodes voor waardebepaling van bedrijven. Deze methoden zijn:
- Discounted cashflowmethode
- Intrinsieke waarde
- Genorminaliseerde rentabiliteitswaarde
- Multipliers
- Adjusted Present Value
Tot slot krijg je te maken met kosten voor de begeleiding bij het inkopen. Hierbij moet je denken aan de kosten voor een adviseur, een advocaat, de notaris en een fiscalist. Ook de accountant kan nodig zijn om cijfers te controleren.
Ons Team
Alexander Thomassen
In- en uitkoop aandeelhouders
Ben Kaal
Waardebepaling & medewerkersparticipatie
Juan Weijers
Sparringspartner
Peter Paauw
Business Administration
Onze diensten
Waar wij jou bij kunnen helpen
Bedrijf verkopen
Een bedrijf verkopen is een complex proces dat voor ons geen geheimen kent. Heb je hulp nodig bij het verkopen van jouw bedrijf? Met onze expertise en ervaring zorgen wij voor een succesvolle verkoop.
Bedrijf kopen
Bij het kopen van een onderneming zijn vele aspecten van belang. Wij ondersteunen je graag bij het in kaart brengen van de kosten en de manier waarop de financiering geregeld dient te worden.
Investeerders zoeken
Om een onderneming te starten is startkapitaal nodig. Heb je hulp nodig bij het zoeken naar de juiste investeerders? Wij kunnen je helpen met verschillende manieren van bedrijfsfinanciering.
Management buy in
Inkopen in een andere organisatie of juist een deel verkopen? Wij kunnen je helpen bij de analyse en waardebepaling van de onderneming tot een succesvolle overeenkomst.
Jump Corporate Finance
Bel ons vandaag nog
of